Informacje o spółce

Grupa Amica to wiodący europejski producent sprzętu gospodarstwa domowego z ponad 70-letnim doświadczeniem. W ofercie posiada pełną gamę inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się użytecznymi rozwiązaniami, najnowszą technologią i nowoczesnym designem. W portfelu grupy znajdują się marki: Amica (Europa Środkowa i Zachodnia), Hansa (Europa Wschodnia i Azja Środkowa), Gram (Skandynawia), CDA (Wielka Brytania) oraz Fagor (Hiszpania i Francja). Na całym świecie zatrudnia prawie 3.000 osób, dzięki którym dostarcza do klientów na blisko 70 rynkach na świecie ok. 5 milionów urządzeń rocznie.

Historia firmy sięga roku 1945, kiedy w niewielkiej miejscowości Wronki pod Poznaniem powstała Fabryka Wyrobów Metalowych. Na początku produkowano tam łańcuchy Galla, tablice rejestracyjne i regały zecerskie. Jednak z upływem lat i odbudowywaniem gospodarki po wojnie, zakład rozszerzał zakres produkcji, aż w końcu w drugiej połowie lat 50. podjęto decyzję o produkcji we Wronkach kuchni węglowo-gazowych. Pierwsza kuchnia wolnostojąca zjechała z taśmy produkcyjnej w 1957 roku, dając tym samym początek wieloletniej historii. Transformacja ustrojowa w Polsce otworzyła nowe możliwości rozwoju wronieckiej fabryki. W 1993 roku zakłady, które wówczas produkowały pod marką Wromet, zostały przekształcone w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa pod nazwą Amica Holding SA. Nazwa została opracowana przez inżynierów firmy i powstała z połączenia dwóch słów kluczowych w produkcji sprzętu grzejnego: amper (jednostka prądu) i kaloria (jednostka ciepła). Rok później firma została sprywatyzowana, co dało nowy impuls do rozwoju jej działalności. W 1997 roku Amica zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, podnosząc tym samym swoje możliwości inwestycyjne.

Ekspansja zagraniczna

Doświadczenia zagraniczne Grupa Amica zaczęła rozwijać jeszcze w latach 80. jako Wromet. Wtedy bowiem zaczęto eksportować kuchenki na rynek niemiecki, który był pierwszym kierunkiem ekspansyjnym na Zachodzie. Wcześniej eksportowano sprzęt do Związku Radzieckiego. Sukces na jednym z najbardziej wymagających rynków w Europie zdeterminował późniejsze decyzje o wejściu na kolejne rynki.

  • W 1997 roku Grupa Amica, znana już za sprawą flagowej marki w Polsce i Niemczech, wprowadziła na rynki wschodnie nową markę Hansa. Obecnie funkcjonuje już na takich rynkach jak Rosja, Estonia, Litwa, Łotwa, Białoruś, Ukraina, Mołdawia, Rumunia, Bułgaria i Grecja.
  • W 2000 roku spółka przejęła prestiżową duńską markę Gram z ponad stuletnim doświadczeniem. Zaistniała tym samym na rynkach skandynawskich.
  • W 2004 roku w Niemczech powstała spółka Amica International, której celem było zwiększenie konkurencyjności marki Amica na tym rynku.
  • W 2015 roku do portfolio marek dołączył brytyjski CDA. Przejęcie to pozwoliło Grupie Amica rozszerzyć swoją działalność o Wielką Brytanię i Irlandię.
  • W 2017 roku Grupa Amica stała się jedynym, 100-procentowym udziałowcem spółki Sideme, francuskiego dystrybutora sprzętu AGD. Wcześniej, przez dwa lata, posiadała w niej blisko 40-procentowy pakiet.
  • W 2019 roku doszło do istotnej transakcji na rynku hiszpańskim. Grupa Amica podpisała umowę licencyjną z Fagor Electrodoméstico na sprzedaż dużego sprzętu AGD pod marką Fagor, z którą firma wiąże nadzieje na dalszą ekspansję na rynki zagraniczne.
  • W 2021 roku Grupa założyła w Kazachstanie spółkę Hansa Central Asia, ktróra jest centrum operacji dla regionu Azji Środkowej.

Amica Group map

Dziś, tak jak przed laty, serce firmy bije we Wronkach, gdzie w Fabryce Kuchni pracuje ponad 2 tysiące osób. W 2017 roku na terenie fabryki powstał w pełni zautomatyzowany Magazyn Wysokiego Składowania, najwyższy tego typu obiekt w Europie, sięgający 46 metrów. Wraz ze wzrostem produkcji firma intensyfikuje działania w kierunku neutralności środowiskowej. W tym celu w procesie produkcji wykorzystuje energię pochodzącą z niskoemisyjnego gazu ziemnego, a dzięki projektowi kogeneracji, realizowanemu ze wsparciem dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, od 2022 roku będzie w stanie odzyskiwać ok. 30 proc. zużytej energii. Fabryka może pochwalić się także wysokim wskaźnikiem recyclingu - niemal 100 proc. wytwarzanych odpadów jest poddawanych temu procesowi.

Zarząd

Robert Stobiński

Prezes Zarządu (CEO – Chief Executive Officer)

Od 2019 roku Członek Zarządu odpowiedzialny najpierw za obszar cyfryzacji, a później także za obszar logistyki i zarządzania towarami. Od maja 2023 roku pełnił funkcję I Wiceprezesa Amica SA. Wcześniej, w latach 2004-2010, pełnił funkcję Dyrektora Operacyjnego. Jako Prezes Zarządu nadzoruje pracę Fabryki Kuchni we Wronkach oraz obszary R&D, zarządzania produktami, zakupów, audytu wewnętrznego, marketingu i projektów strategicznych.

Robert Stobiński - Prezes Zarządu (CEO – Chief Executive Officer)

Od 2019 roku Członek Zarządu odpowiedzialny najpierw za obszar cyfryzacji, a później także za obszar logistyki i zarządzania towarami. Od maja 2023 roku pełnił funkcję I Wiceprezesa Amica SA. Wcześniej, w latach 2004-2010, pełnił funkcję Dyrektora Operacyjnego. Jako Prezes Zarządu nadzoruje pracę Fabryki Kuchni we Wronkach oraz obszary R&D, zarządzania produktami, zakupów, audytu wewnętrznego, marketingu i projektów strategicznych.

Maja Rutkowska Biuro Prasowe

Maja Rutkowska

Wiceprezeska Zarządu

Wiceprezeska Zarządu (CHRO – Chief Human Resources Officer)

Maja Rutkowska - Wiceprezeska Zarządu

Była członkinią rozszerzonego Zarządu Grupy Amica i zasiada w Radach Dyrektorów francuskiej i duńskiej spółki Grupy (Sideme oraz GRAM).

Jej ścieżka zawodowa w Amice rozpoczęła się w dziale zakupów towarów, a następnie przejęła dział zarządzania zasobami ludzkimi. Jako odpowiedzialna także za strategię ESG, podkreśla znaczenie zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnych praktyk biznesowych.

Jako Wiceprezeska kieruje obszarem spraw należących do zadań działu HR, jak również działów ryzyka i compliance, ESG, certyfikacji i ekologii, biura Zarządu, działu ochrony, BHP i komunikacji korporacyjnej.

Michał Rakowski, Członek Zarządu ds. finansowych i zasobów ludzkich

Michał Rakowski

Wiceprezes Zarządu

Wiceprezes Zarządu (Chief Financial Officer)

Michał Rakowski - Wiceprezes Zarządu

Wiceprezes Zarządu (powołany w skład Zarządu „Amica S.A.” w maju 2019 r. i ponownie w czerwcu 2023 r.) Jako Członek Zarządu nadzoruje prace: Działu Księgowości, Działu Treasury, Działu Kontrolingu, Działu Governance, Risk and Compliance oraz Działu Konsolidacji i Raportowania. Jako Wiceprezes Zarządu odpowiada za działy kontrolingu, konsolidacji i raportowania finansowego, skarbu (treasury), księgowości, planowania operacyjnego, logistyki oraz działu inwestycji i zakupów nieprodukcyjnych.

Związany ze Spółką od 2003 r., w której – w trakcie swojej kariery zawodowej – pełnił różne funkcje managerskie w Pionie Księgowości, a w latach 2016-2019 piastował stanowisko Głównego Księgowego „Amica S.A. Ponadto w ramach Grupy Kapitałowej Amica wchodzi w skład organów nadzoru spółek zależnych: Sideme SA, The CDA Group Ltd oraz Hansa Central Asia.

Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Pan Michał Rakowski posiada również uprawnienia biegłego rewidenta oraz certyfikat księgowy uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych wydany przez Ministra Finansów.

Paweł Biel

Paweł Biel

Wiceprezes Zarządu

Wiceprezes Zarządu (Chief Customer Experience Officer)

Paweł Biel - Wiceprezes Zarządu

Wiceprezes Zarządu, powołany w czerwcu 2023 r.

Posiada bogate portfolio zawodowe zdobyte na stanowiskach dyrektora IT, dyrektora ds. transformacji cyfrowej, menedżera, konsultanta i doradcy zarządu z międzynarodowym doświadczeniem w obszarze IT i cyfrowej transformacji.

Jako menedżer i regionalny dyrektor związany był z firmami takimi jak IBM (2006-2016) oraz Ernst&Young (EY, 2017-2021). W tym okresie odpowiadał za wdrożenia systemów informatycznych w Polsce oraz w środowisku międzynarodowym obejmującym wiele krajów Europy. Od 2021 roku pełnił funkcję pełnomocnika Zarządu ds. Transformacji Cyfrowej w Cerrad Sp. z o.o.

Jako Wiceprezes Zarządu nadzoruje działy IT, kluczowych aplikacji biznesowych, budowania doświadczeń klienta oraz dział jakości.

Rada nadzorcza

TomaszRynarzewski

Tomasz Rynarzewski

PRZEWODNICZĄCY RADY NADZORCZEJ

Przewodniczący Rady Nadzorczej (Członek Komitetu ds. Wynagrodzeń i Rekrutacji; Członek Komitetu Operacyjnego)

Tomasz Rynarzewski - PRZEWODNICZĄCY RADY NADZORCZEJ

Przewodniczący Rady Nadzorczej (Członek Komitetu ds. Wynagrodzeń i Rekrutacji; Członek Komitetu Operacyjnego)

Pan Tomasz Rynarzewski jest Członkiem Rady Nadzorczej Spółki „Amica” od 1996 roku. Od 1973 roku wykładowca Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu (wcześniejsza nazwa uczelni: Akademia Ekonomiczna w Poznaniu), piastujący w tym czasie m.in. stanowisko Kierownika Katedry Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz Dziekana Wydziału Gospodarki Międzynarodowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Autor licznych publikacji z zakresu międzynarodowych stosunków gospodarczych, polityki handlu i bilansu płatniczego, procesów integracyjnych oraz strategii korporacji. Przewodniczący lub Członek Rad Nadzorczych (w różnych przedziałach lat 1996-2019) Amica S.A., Holding Wronki S.A., ENEA S.A., TFI PZU S.A., KKS Lech Poznań S.A.

Pan Tomasz Rynarzewski posiada uprawnienia doradcy podatkowego – numer wpisu 04830 na liście Ministerstwa Finansów.

Pan Tomasz Rynarzewski jest absolwentem Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Ekonomiczny). W 1992 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego nauk ekonomicznych, a w 2006 roku tytuł profesora nauk ekonomicznych.

PawełWyrzykowski

Paweł Wyrzykowski

WICEPRZEWODNICZĄCY RADY NADZORCZEJ

Członek Rady Nadzorczej (Przewodniczący Komitetu ds. Wynagrodzeń i Rekrutacji; Członek Komitetu Audytu)

Paweł Wyrzykowski - WICEPRZEWODNICZĄCY RADY NADZORCZEJ

Członek Rady Nadzorczej (Przewodniczący Komitetu ds. Wynagrodzeń i Rekrutacji; Członek Komitetu Audytu)

Pan Paweł Wyrzykowski jest Członkiem Rady Nadzorczej Spółki „Amica” od czerwca 2016 roku. W przeszłości pan Paweł Wyrzykowski pełnił m.in. funkcję Prezesa Zarządu Seco Warwick S.A. (2012-2019), Dyrektora Finansowego Pfleiderer Grajewo S.A. (1998-2002), Prezesa Zarządu Pfleiderer Grajewo S.A. (2003-2008), Członka Zarządu ds. Sprzedaży i Marketingu w Pfleiderer AG z/s w Neumarkt (2009-2011). Przewodniczący lub Członek Rad Nadzorczych (w różnych przedziałach lat 2003-2014) Rockwool Polska Sp. z o.o., Pergo AB (Trelleborg, Szwecia) Uniboard Inc. (Laval, Kanada), Pergo Llc (Raleigh, USA).

Pan Paweł Wyrzykowski jest absolwentem Wydziału Handlu Zagranicznego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Andrzej Jackiewicz

Andrzej Jackiewicz

NIEZALEŻNY CZŁONEK RADY NADZORCZEJ

Niezależny Członek Rady Nadzorczej Amica SA oraz Członek Komitetu Audytu

Andrzej Jackiewicz - NIEZALEŻNY CZŁONEK RADY NADZORCZEJ

 MG 8856

Katarzyna Nagórko

CZŁONKINI RADY NADZORCZEJ

Niezależna Członkini Rady Nadzorczej

Katarzyna Nagórko - CZŁONKINI RADY NADZORCZEJ

Przewodnicząca Komitetu Audytu oraz niezależna członkini Rady Nadzorczej Amica S.A. W latach 2017 – 2021 zasiadała w radzie nadzorczej i pełniła funkcję przewodniczącej Komitetu Audytu giełdowej spółki R22 S.A. Od ponad 5 lat związana z funduszem Younick Mint Venture Capital, z ramienia którego zarządza spółkami branży farmaceutycznej. Mocno zaangażowana w działania non-profit wspierające kobiety w korporacjach i samodzielnych przedsięwzięciach. Od kilku lat jest mentorką współpracującą z Fundacją Liderek Biznesu oraz Siecią Przedsiębiorczych Kobiet.

 

W przeszłości wieloletnia audytorka KPMG Polska oraz KPMG UK, dyrektorka finansowa oraz zarządzająca w spółkach produkcyjnych i handlowych. Jest absolwentką studiów magisterskich na kierunku finanse i bankowość Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz absolwentką studiów podyplomowych z zarządzania podatkowego na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Kwalifikacje ACCA uzyskała w 2003 roku.

 MG 9150

Aleksandra Petryga

CZŁONKINI RADY NADZORCZEJ

Członkini Rady Nadzorczej

Aleksandra Petryga - CZŁONKINI RADY NADZORCZEJ

Członkini Rady Nadzorczej.

 

Menedżerka, ekspertka w dziedzinie zarządzania organizacjami (Human Resources Management).

 

Swój zawodowy rozwój i karierę związała z Procter & Gamble (P&G) – jedną z największych na świecie globalnych korporacji dóbr szybko zbywalnych (FMCG), znaną również z kształtowania
najwyższej klasy liderek i liderów biznesu.

 

Pani Aleksandra Petryga podczas prawie 30-letniej kariery w P&G (1991-2020, w tym od 2013 jako dyrektorka HR w Polsce i Krajach Bałtyckich) zdobyła doświadczenie w zakresie zarządzania organizacjami, jako kluczowego elementu realizacji celów biznesowych przez firmę. Prowadziła projekty we wszystkich obszarach HR, w tym w obszarach restrukturyzacji organizacji, budowania i zmiany kultury organizacji, opracowania i wdrażania strategii i polityk prowadzenia organizacji, a także uczestniczyła w fuzjach i przejęciach firm oraz ich włączenia do P&G (Wella, Londa, Gillette, Merck) w zakresie modułu HR.

 

Od 2021 roku zajmuje się wspieraniem projektów społecznych, prowadzi HR executive coaching.

PiotrRutkowski

Piotr Rutkowski

CZŁONEK RADY NADZORCZEJ

Członek Rady Nadzorczej (Członek Komitetu Operacyjnego)

Piotr Rutkowski - CZŁONEK RADY NADZORCZEJ

Członek Rady Nadzorczej (Członek Komitetu Operacyjnego)

Pan Piotr Rutkowski jest Członkiem Rady Nadzorczej Spółki „Amica” od maja 2016 roku. W przeszłości pełnił m.in. funkcję Członka Rady Nadzorczej Sideme SA oraz Gram A/S (spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej „Amica”). Od 2012 roku wchodzi w skład Zarządu „KKS Lech Poznań” S.A.

Pan Piotr Rutkowski jest absolwentem Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (obecnie: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu).

Podział zadań i obowiązków

Zachęcamy do zapoznania się z uchwałami w sprawie wskazania zakresu kompetencji poszczególnych członków Zarządu Amica S.A.

Uchwały Zarządu Amica wskazanie podział kompetencji 28 czerwca 2023

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z Przeczytaj więcej o cookies.