Informacje o spółce

Grupa Amica to wiodący europejski producent sprzętu gospodarstwa domowego z ponad 70-letnim doświadczeniem. W ofercie posiada pełną gamę inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się użytecznymi rozwiązaniami, najnowszą technologią i nowoczesnym designem. W portfelu grupy znajdują się marki: Amica (Europa Środkowa i Zachodnia), Hansa (Europa Wschodnia), Gram (Skandynawia), CDA (Wielka Brytania) oraz Fagor (Hiszpania i Francja). Na całym świecie zatrudnia ponad 3 tysiące osób, dzięki którym dostarcza do klientów na blisko 70 rynkach na świecie ok. 5 milionów urządzeń rocznie.

Historia firmy sięga roku 1945, kiedy w niewielkiej miejscowości Wronki pod Poznaniem powstała Fabryka Wyrobów Metalowych. Na początku produkowano tam łańcuchy Galla, tablice rejestracyjne i regały zecerskie. Jednak z upływem lat i odbudowywaniem gospodarki po wojnie, zakład rozszerzał zakres produkcji, aż w końcu w drugiej połowie lat 50. podjęto decyzję o produkcji we Wronkach kuchni węglowo-gazowych. Pierwsza kuchnia wolnostojąca zjechała z taśmy produkcyjnej w 1957 roku, dając tym samym początek wieloletniej historii. Transformacja ustrojowa w Polsce otworzyła nowe możliwości rozwoju wronieckiej fabryki. W 1993 roku zakłady, które wówczas produkowały pod marką Wromet, zostały przekształcone w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa pod nazwą Amica Holding SA. Nazwa została opracowana przez inżynierów firmy i powstała z połączenia dwóch słów kluczowych w produkcji sprzętu grzejnego: amper (jednostka prądu) i kaloria (jednostka ciepła). Rok później firma została sprywatyzowana, co dało nowy impuls do rozwoju jej działalności. W 1997 roku Amica zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, podnosząc tym samym swoje możliwości inwestycyjne.

Ekspansja zagraniczna

Doświadczenia zagraniczne Grupa Amica zaczęła rozwijać jeszcze w latach 80. jako Wromet. Wtedy bowiem zaczęto eksportować kuchenki na rynek niemiecki, który był pierwszym kierunkiem ekspansyjnym na Zachodzie. Wcześniej eksportowano sprzęt do Związku Radzieckiego. Sukces na jednym z najbardziej wymagających rynków w Europie zdeterminował późniejsze decyzje o wejściu na kolejne rynki.

  • W 1997 roku Grupa Amica, znana już za sprawą flagowej marki w Polsce i Niemczech, wprowadziła na rynki wschodnie nową markę Hansa. Obecnie funkcjonuje już na takich rynkach jak Rosja, Estonia, Litwa, Łotwa, Białoruś, Ukraina, Mołdawia, Rumunia, Bułgaria i Grecja.
  • W 2000 roku spółka przejęła prestiżową duńską markę Gram z ponad stuletnim doświadczeniem. Zaistniała tym samym na rynkach skandynawskich.
  • W 2004 roku w Niemczech powstała spółka Amica International, której celem było zwiększenie konkurencyjności marki Amica na tym rynku.
  • W 2015 roku do portfolio marek dołączył brytyjski CDA. Przejęcie to pozwoliło Grupie Amica rozszerzyć swoją działalność o Wielką Brytanię i Irlandię.
  • W 2017 roku Grupa Amica stała się jedynym, 100-procentowym udziałowcem spółki Sideme, francuskiego dystrybutora sprzętu AGD. Wcześniej, przez dwa lata, posiadała w niej blisko 40-procentowy pakiet.
  • W 2019 roku doszło do istotnej transakcji na rynku hiszpańskim. Grupa Amica podpisała umowę licencyjną z Fagor Electrodoméstico na sprzedaż dużego sprzętu AGD pod marką Fagor, z którą firma wiąże nadzieje na dalszą ekspansję na rynki zagraniczne.
  • W 2021 roku Grupa założyła w Kazachstanie spółkę Hansa Central Asia, ktróra jest centrum operacji dla regionu Azji Środkowej.

Amica Group map

Dziś, tak jak przed laty, serce firmy bije we Wronkach, gdzie w Fabryce Kuchni pracuje ponad 2 tysiące osób. W 2017 roku na terenie fabryki powstał w pełni zautomatyzowany Magazyn Wysokiego Składowania, najwyższy tego typu obiekt w Europie, sięgający 46 metrów. Wraz ze wzrostem produkcji firma intensyfikuje działania w kierunku neutralności środowiskowej. W tym celu w procesie produkcji wykorzystuje energię pochodzącą z niskoemisyjnego gazu ziemnego, a dzięki projektowi kogeneracji, realizowanemu ze wsparciem dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, od 2022 roku będzie w stanie odzyskiwać ok. 30 proc. zużytej energii. Fabryka może pochwalić się także wysokim wskaźnikiem recyclingu - niemal 100 proc. wytwarzanych odpadów jest poddawanych temu procesowi.

Zarząd

Jacek Rutkowski

Prezes Zarządu

Prezes Zarządu, (pełniący swoją funkcję nieprzerwanie od maja 2003 roku)

Związany ze Spółką od 1995 r. W latach 1995–2003 pełnił funkcję Członka/Przewodniczącego Rady Nadzorczej „Amica S.A.”. Jako Prezes Zarządu nadzoruje prace Pionu Strategicznego i Rozwoju Biznesu, Pionu Public Relations oraz Biura Zarządu.

Jacek Rutkowski - Prezes Zarządu

Prezes Zarządu, (pełniący swoją funkcję nieprzerwanie od maja 2003 roku).

 

Związany ze Spółką od 1995 r. W latach 1995–2003 pełnił funkcję Członka/Przewodniczącego Rady Nadzorczej „Amica S.A.”. Jako Prezes Zarządu nadzoruje prace Pionu Strategicznego i Rozwoju Biznesu, Pionu Public Relations oraz Biura Zarządu. Do kompetencji pana Jacka Rutkowskiego, jako Prezesa Zarządu należy bieżące kierowanie i koordynowanie prac Zarządu „Amica Spółka Akcyjna”, ogólny nadzór nad terminowością prowadzenia spraw przez Zarząd „Amica S.A.” oraz bieżący przydział zadań do realizacji dla innych Członków Zarządu

 

Ponadto pan Jacek Rutkowski w ramach Grupy Kapitałowej Amica piastuje od 2004 r. funkcję Dyrektora Zarządzającego Amica International GmbH z siedzibą w Aschebergu (Niemcy).

 

Absolwent Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (obecnie: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu) na kierunku: Ekonomika Handlu Zagranicznego.

Robert Stobiński

Pierwszy Wiceprezes Zarządu ds. Operacyjnych

Wiceprezes Zarządu

Robert Stobiński - Pierwszy Wiceprezes Zarządu ds. Operacyjnych

Wiceprezes Zarządu (powołany w skład Zarządu „Amica S.A.” w maju 2019 r. i ponownie w czerwcu 2023 r.) Jako Członek Zarządu był odpowiedzialny za prowadzenie całokształtu zadań związanych z zarządzaniem, rozwojem i nadzorem nad wszystkimi przedsięwzięciami Grupy Kapitałowej Amica w obszarze cyfryzacji, a także za rozwój technologii IT w Grupie Kapitałowej Amica. Od 2022 roku jest odpowiedzialny także za obszar logistyki i zarządzania towarami.

W latach 2004-2010 pełnił w Spółce funkcję Dyrektora Operacyjnego „Amica S.A.”. Pan Robert Stobiński przed powołaniem w skład Zarządu Spółki Amica S.A. pracował m.in.: na stanowisku Dyrektora Generalnego (Operacje) Amazon (2015-2019), Dyrektora Operacyjnego na Europę w Bundy Refrigeration (2012-2015), Wiceprezesa Zarządu Samsung Electronics Poland (2010-2012).

Absolwent Politechniki Poznańskiej oraz Cranfield University. Współautor książki „Decyzje logistyczne z excelem” wyróżnionej nagrodą I-go stopnia J.M. Rektora Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Michał Rakowski

Wiceprezes ds. Finansów i HR

Wiceprezes Zarządu

Michał Rakowski - Wiceprezes ds. Finansów i HR

Wiceprezes Zarządu (powołany w skład Zarządu „Amica S.A.” w maju 2019 r. i ponownie w czerwcu 2023 r.) Jako Członek Zarządu nadzorował prace: Działu Księgowości, Działu Treasury, Działu Kontrolingu, Działu Governance, Risk and Compliance, Pionu Zasobów Ludzkich oraz jest odpowiedzialny za obszar ESG.

Związany ze Spółką od 2003 r., w której – w trakcie swojej kariery zawodowej – pełnił różne funkcje managerskie w Pionie Księgowości, a w latach 2016-2019 piastował stanowisko Głównego Księgowego „Amica S.A. Ponadto pan Michał Rakowski w ramach Grupy Kapitałowej Amica wchodzi w skład organów nadzoru spółek zależnych: Sideme SA, The CDA Group Ltd oraz Hansa OOO.

Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Pan Michał Rakowski posiada również uprawnienia biegłego rewidenta oraz certyfikat księgowy uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych wydany przez Ministra Finansów.

Adrianna Harasymowicz-Stajkowska

Wiceprezeska Zarządu ds. Zarządzania Markami i Marketingu Strategicznego

Wiceprezeska Zarządu

Adrianna Harasymowicz-Stajkowska - Wiceprezeska Zarządu ds. Zarządzania Markami i Marketingu Strategicznego

Wiceprezeska Zarządu, powołana w czerwcu 2023 roku. Swój wcześniejszy rozwój zawodowy i karierę (1994-2023) związała z Procter & Gamble (P&G) - jedną z największych na świecie globalnych korporacji FMCG.

Posiada ponad 20-letnie doświadczenie w zarządzaniu wielofunkcyjnymi organizacjami na rynkach w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Azji. Prowadziła projekty we wszystkich obszarach zarządzania marką, w tym w obszarach strategicznych, reklamowych, mediowych, wspierania projektów społecznych oraz strategii i wdrożeń sprzedażowych. Prowadziła również projekty wejścia marek i portfolio na nowe rynki, oraz restrukturyzacji organizacji, także w zakresie zmiany i budowania kultury organizacyjnej. Uczestniczyła w fuzjach i przejęciach marek i firm oraz prowadziła projekty reorganizacji regionalnej w zakresie biznesowym i organizacyjnym.

Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie na kierunku Marketing i Zarządzenie, Certyfikowany Międzynarodowy Coach ICC. Obecnie w trakcie kształcenia w Akademii Ekonomiczno-Humanistycznej w Warszawie na kierunku Psychologia oraz studiów podyplomowych na kierunku Logoterapia.

Paweł Biel

Wiceprezes ds. Digitalizacji

Wiceprezes Zarządu

Paweł Biel - Wiceprezes ds. Digitalizacji

Wiceprezes Zarządu, powołany w czerwcu 2023 r.

Posiada bogate portfolio zawodowe zdobyte na stanowiskach dyrektora IT, dyrektora ds. transformacji cyfrowej, menedżera, konsultanta i doradcy zarządu z międzynarodowym doświadczeniem w obszarze IT i cyfrowej transformacji.

Jako menedżer i regionalny dyrektor związany był z firmami takimi jak IBM (2006-2016) oraz Ernst&Young (EY, 2017-2021). W tym okresie odpowiadał za wdrożenia systemów informatycznych w Polsce oraz w środowisku międzynarodowym obejmującym wiele krajów Europy. Od 2021 roku pełnił funkcję pełnomocnika Zarządu ds. Transformacji Cyfrowej w Cerrad Sp. z o.o.

Rada nadzorcza

Tomasz Rynarzewski

PRZEWODNICZĄCY RADY NADZORCZEJ

Przewodniczący Rady Nadzorczej (Członek Komitetu ds. Wynagrodzeń i Rekrutacji; Członek Komitetu Operacyjnego)

Tomasz Rynarzewski - PRZEWODNICZĄCY RADY NADZORCZEJ

Przewodniczący Rady Nadzorczej (Członek Komitetu ds. Wynagrodzeń i Rekrutacji; Członek Komitetu Operacyjnego)

Pan Tomasz Rynarzewski jest Członkiem Rady Nadzorczej Spółki „Amica” od 1996 roku. Od 1973 roku wykładowca Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu (wcześniejsza nazwa uczelni: Akademia Ekonomiczna w Poznaniu), piastujący w tym czasie m.in. stanowisko Kierownika Katedry Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz Dziekana Wydziału Gospodarki Międzynarodowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Autor licznych publikacji z zakresu międzynarodowych stosunków gospodarczych, polityki handlu i bilansu płatniczego, procesów integracyjnych oraz strategii korporacji. Przewodniczący lub Członek Rad Nadzorczych (w różnych przedziałach lat 1996-2019) Amica S.A., Holding Wronki S.A., ENEA S.A., TFI PZU S.A., KKS Lech Poznań S.A.

Pan Tomasz Rynarzewski posiada uprawnienia doradcy podatkowego – numer wpisu 04830 na liście Ministerstwa Finansów.

Pan Tomasz Rynarzewski jest absolwentem Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Ekonomiczny). W 1992 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego nauk ekonomicznych, a w 2006 roku tytuł profesora nauk ekonomicznych.

Paweł Małyska

CZŁONEK RADY NADZORCZEJ

Niezależny Członek Rady Nadzorczej (Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej; Członek Komitetu Audytu)

Paweł Małyska - CZŁONEK RADY NADZORCZEJ

Katarzyna Nagórko

CZŁONKINI RADY NADZORCZEJ

Niezależna Członkini Rady Nadzorczej

Katarzyna Nagórko - CZŁONKINI RADY NADZORCZEJ

Przewodnicząca Komitetu Audytu oraz niezależna członkini Rady Nadzorczej Amica S.A. W latach 2017 – 2021 zasiadała w radzie nadzorczej i pełniła funkcję przewodniczącej Komitetu Audytu giełdowej spółki R22 S.A. Od ponad 5 lat związana z funduszem Younick Mint Venture Capital, z ramienia którego zarządza spółkami branży farmaceutycznej. Mocno zaangażowana w działania non-profit wspierające kobiety w korporacjach i samodzielnych przedsięwzięciach. Od kilku lat jest mentorką współpracującą z Fundacją Liderek Biznesu oraz Siecią Przedsiębiorczych Kobiet.

 

W przeszłości wieloletnia audytorka KPMG Polska oraz KPMG UK, dyrektorka finansowa oraz zarządzająca w spółkach produkcyjnych i handlowych. Jest absolwentką studiów magisterskich na kierunku finanse i bankowość Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz absolwentką studiów podyplomowych z zarządzania podatkowego na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Kwalifikacje ACCA uzyskała w 2003 roku.

Aleksandra Petryga

CZŁONKINI RADY NADZORCZEJ

Członkini Rady Nadzorczej

Aleksandra Petryga - CZŁONKINI RADY NADZORCZEJ

Członkini Rady Nadzorczej.

 

Menedżerka, ekspertka w dziedzinie zarządzania organizacjami (Human Resources Management).

 

Swój zawodowy rozwój i karierę związała z Procter & Gamble (P&G) – jedną z największych na świecie globalnych korporacji dóbr szybko zbywalnych (FMCG), znaną również z kształtowania
najwyższej klasy liderek i liderów biznesu.

 

Pani Aleksandra Petryga podczas prawie 30-letniej kariery w P&G (1991-2020, w tym od 2013 jako dyrektorka HR w Polsce i Krajach Bałtyckich) zdobyła doświadczenie w zakresie zarządzania organizacjami, jako kluczowego elementu realizacji celów biznesowych przez firmę. Prowadziła projekty we wszystkich obszarach HR, w tym w obszarach restrukturyzacji organizacji, budowania i zmiany kultury organizacji, opracowania i wdrażania strategii i polityk prowadzenia organizacji, a także uczestniczyła w fuzjach i przejęciach firm oraz ich włączenia do P&G (Wella, Londa, Gillette, Merck) w zakresie modułu HR.

 

Od 2021 roku zajmuje się wspieraniem projektów społecznych, prowadzi HR executive coaching.

Piotr Rutkowski

CZŁONEK RADY NADZORCZEJ

Członek Rady Nadzorczej (Członek Komitetu Operacyjnego)

Piotr Rutkowski - CZŁONEK RADY NADZORCZEJ

Członek Rady Nadzorczej (Członek Komitetu Operacyjnego)

Pan Piotr Rutkowski jest Członkiem Rady Nadzorczej Spółki „Amica” od maja 2016 roku. W przeszłości pełnił m.in. funkcję Członka Rady Nadzorczej Sideme SA oraz Gram A/S (spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej „Amica”). Od 2012 roku wchodzi w skład Zarządu „KKS Lech Poznań” S.A.

Pan Piotr Rutkowski jest absolwentem Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (obecnie: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu).

Paweł Wyrzykowski

CZŁONEK RADY NADZORCZEJ

Członek Rady Nadzorczej (Przewodniczący Komitetu ds. Wynagrodzeń i Rekrutacji; Członek Komitetu Audytu)

Paweł Wyrzykowski - CZŁONEK RADY NADZORCZEJ

Członek Rady Nadzorczej (Przewodniczący Komitetu ds. Wynagrodzeń i Rekrutacji; Członek Komitetu Audytu)

Pan Paweł Wyrzykowski jest Członkiem Rady Nadzorczej Spółki „Amica” od czerwca 2016 roku. W przeszłości pan Paweł Wyrzykowski pełnił m.in. funkcję Prezesa Zarządu Seco Warwick S.A. (2012-2019), Dyrektora Finansowego Pfleiderer Grajewo S.A. (1998-2002), Prezesa Zarządu Pfleiderer Grajewo S.A. (2003-2008), Członka Zarządu ds. Sprzedaży i Marketingu w Pfleiderer AG z/s w Neumarkt (2009-2011). Przewodniczący lub Członek Rad Nadzorczych (w różnych przedziałach lat 2003-2014) Rockwool Polska Sp. z o.o., Pergo AB (Trelleborg, Szwecia) Uniboard Inc. (Laval, Kanada), Pergo Llc (Raleigh, USA).

Pan Paweł Wyrzykowski jest absolwentem Wydziału Handlu Zagranicznego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Podział zadań i obowiązków

Zachęcamy do zapoznania się z uchwałami w sprawie wskazania zakresu kompetencji poszczególnych członków Zarządu Amica S.A.

Uchwały Zarządu Amica wskazanie podział kompetencji 28 czerwca 2023

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.