W Grupie Kapitałowej Amica najwyższe organy zarządzające pełnią istotną rolę w realizowaniu celów zrównoważonego rozwoju.
Rada Nadzorcza: nadzorowanie i walidacja strategicznych planów, w tym w zakresie zrównoważonego rozwoju
Zarząd: Strategiczne zarządzanie zagadnieniami zrównoważonego rozwoju
Kadra menadżerska: Bieżące zarządzanie zrównoważonym rozwojem
Wartości, którymi kierujemy się w Grupie Kapitałowej Amica:
Kiedy i kto? | Wartości, którymi się kierujemy |
Relacje biznesowe | Szeroka perspektywa, przedsiębiorczość, odpowiedzialność |
W stosunku do innych osób | Rozwój, współpraca, szacunek |
Każdy pracownik Grupy Amica | Szczerość, otwartość, ambicja |
W Grupie Kapitałowej Amica, zasadę należytej staranności rozumiemy jako ciągły i proaktywny proces mający na celu identyfikowanie negatywnych wpływów w obszarze praw człowieka, korupcji, nieuczciwej konkurencji, praktyk podatkowych, konflikcie interesów i podejmowanie takich decyzji w Grupie, które wyeliminują bądź zredukują ich występowanie.
Zasadę należytej staranności stosujemy w odniesieniu do 6 istotnych tematów w obszarze zrównoważonego rozwoju:
• wpływie na prawa człowieka
• przeciwdziałaniu korupcji i łapownictwu
• zwalczaniu praktyk nieuczciwej konkurencji
• praktykach podatkowych
• przeciwdziałaniu konfliktowi interesów
• wpływ na środowisko naturalne
W Grupie Kapitałowej Amica wdrożony jest kompleksowy system Compliance, który zapewnia zgodność działania z prawem polskim, europejskim, wewnętrznymi regulacjami, standardami etycznymi i wartościami Grupy.
System Compliance Grupy Kapitałowej Amica jest zbiorem uniwersalnych zasad postępowania, wspólnych dla całej Grupy i stanowiący podstawę dla ustalonego Systemu Zarządzania Zgodnością (Compliance Management System, CMS).
W Grupie Amica funkcjonuje szereg polityk odnoszących się do działań spółki. Wszystkie polityki przyjmowane są uchwałą Zarządu.
Kodeks Etyki jest zbiorem naszych zasad i wartości, jakimi jako pracownicy się kierujemy, i o które świadomie dbamy w naszej codziennej pracy i współpracy.
Zasady Kodeksu Etyki Grupy Kapitałowej Amica:
Od 2019 roku w Grupie funkcjonuje system zgłaszania wszelkich nieprawidłowości, w szczególności w obszarze praw człowieka, etyki, polityki antykorupcyjnej czy obszaru środowiskowego (tzw. Whistleblowing), który umożliwia pracownikom i interesariuszom zewnętrznym zaraportowanie podejrzanych, zaobserwowanych lub doświadczonych niezgodności z zasadami Spółki spisanymi w Kodeksie Postępowania w Biznesie i Księdze Zarządzania, w Polityce Przeciwdziałania Nadużyciom i Nieprawidłowościom czy w Kodeksie Etyki.
Każdy pracownik posiada możliwość zaraportowania podejrzenia i/lub potwierdzenia nadużycia w sposób anonimowy bądź wykorzystując kanały komunikacji wewnętrznej.
Pracownicy mogą dokonywać zgłoszeń w szczególności poprzez:
W Grupie obowiązuje Polityka Zakupowa, która jest jednym z głównych dokumentów korporacyjnych mających na celu utrzymanie wysokich standardów współpracy i który narzuca procedury i kryteria w zakresie jakości materiałów, komponentów
i towarów nieprodukcyjnych.
Drugim, ważnym dokumentem korporacyjnym z punktu widzenia łańcucha dostaw Grupy Kapitałowej Amica jest Kodeks Postępowania w Biznesie wraz z deklaracją zgodności.
Dodatkowo, Grupa Kapitałowa Amica posiada system monitorowania i oceny dostawców, który obejmuje takie zagadnienia jak sytuacja finansowa partnera, kwestie środowiskowe (posiadanie odpowiednich i aktualnych certyfikatów środowiskowych) oraz zagadnienia z obszaru praw człowieka i praw pracownika, w tym BHP.
Grupa Amica jest świadoma, że zarządzanie ryzykiem to fundament skutecznego i zrównoważonego działania w dynamicznym środowisku biznesowym. Naszym priorytetem jest identyfikacja, analiza i zarządzanie ryzykami w sposób systematyczny i odpowiedzialny, co pozwala na ochronę naszych zasobów, wspieranie innowacji i realizację celów strategicznych.
Proces zarządzania ryzykiem oparty jest na zdefiniowanym i wdrożonym Systemie Zarządzania Ryzykiem (ERM), który obejmuje wszystkie kluczowe procesy i obszary działalności. Wdrożony ERM zapewnia Grupie zwiększenie przewidywalności osiągnięcia celów strategicznych, w tym stabilne kreowanie wyniku finansowego oraz ochronę bieżącej wartości ekonomicznej Grupy (funkcja prewencyjna), jak również wspieranie procesów decyzyjnych.
System Zarządzania Ryzykiem Grupy Kapitałowej Amica:
• zapewnia całościowe i spójne zasady identyfikacji, oceny, planowania i podejmowania reakcji na ryzyko oraz określa zasady komunikacji pomiędzy uczestnikami procesu,
• obejmuje wszystkie elementy łańcucha wartości,
• zapewnia jasny podział kompetencji i odpowiedzialności poprzez określone funkcje właścicielstwa ryzyka,
• jest procesem proaktywnym, nakierowanym na odpowiednio wczesną identyfikację zagrożeń, pozwalając na podejmowanie działań prewencyjnych.
• jest procesem systematycznym i nieustannie doskonalonym. ERM, jest corocznie oceniany przez Komitet Audytu działający przy Radzie Nadzorczej,
• współtworzy system kontroli wewnętrznej, stanowiąc obok systemu zarządzania zgodnością kluczowy element modelu trzech linii,
• wykorzystuje narzędzia pozwalające na skuteczną realizację procesu to jest kartę ryzyka, rejestr ryzyka, plan reakcji na ryzyko, rejestr zdarzeń/incydentów,
• oparty jest o matrycę procesów i odpowiedzialności, co umożliwia jednolite i kompleksowe ujęcie ryzyka na poziomie całej Grupy Kapitałowej Amica.