Zapraszamy do obejrzenia nagrania z konferencji wynikowej Amica po Q1 2025
Największy polski producent AGD nadal mierzy się z dekoniunkturą na europejskim rynku dóbr trwałych, umocnieniem złotego i wzrostem bazy kosztowej. Realizacja strategii Grupy Amica „Back to Profitability” jest odpowiedzią na zmiany w otoczeniu.
Grupa Amica zanotowała w pierwszych trzech miesiącach 2025 roku 566,9 mln zł przychodów, co oznacza spadek o 9,8% wobec analogicznego okresu zeszłego roku. Rynek polski wygenerował 35% przychodów ze sprzedaży produktów i towarów, realizując również najmniejszy regres (3,7% rdr). Region Zachód, w tym Skandynawia, odpowiadał za 51% sprzedaży, notując spadek o 13,2% rdr. Pozostałe rynki spadły wartościowo o 10,9%, odpowiadając za 14% sprzedaży produktów i towarów. Przełożyło się to na zmniejszenie wyniku EBITDA o 4,2 mln zł rdr, do 18,4 mln zł oraz zysku operacyjnego o 5,0 mln zł, do 3,1 mln zł. Wynik netto spadł o 5,8 mln zł, do 4,0 mln zł na minusie.
– Po bardzo dobrym ostatnim kwartale zeszłego roku pierwszy kwartał bieżącego roku przyniósł odreagowanie. Patrząc na ponoszone koszty stałe fabryki we Wronkach, której moce produkcyjne wykorzystujemy tylko częściowo czy na dodatkowe koszty frachtu, wynikające z blokady Morza Czerwonego, można pozytywnie ocenić miniony kwartał w Grupie Amica. Mamy stabilną sytuację bilansową, w której na koniec marca dysponowaliśmy blisko 105 mln zł gotówki, a nasz wskaźnik długu netto do EBITDA miał bardzo bezpieczną wartość 1,15 – mówi Michał Rakowski, Wiceprezes Grupy Amica ds. Finansów.
Mając na względzie stabilną sytuację finansową, Zarząd zarekomendował wypłatę 2,00 zł dywidendy na akcję z jej wypłatą w czerwcu br. Finalne decyzje podejmie Walne Zgromadzenie, jakie zostało zwołane na 11 czerwca br.
W ramach realizacji długoterminowej strategii „Back to Profitability”, zaprezentowanej we wrześniu zeszłego roku, Grupa Amica zamierza dojść do wzrostów sprzedaży powyżej 7% rocznie od roku 2030 przy oczekiwanej rentowności EBITDA na poziomie 5% w roku 2027 oraz 7% w latach 2030+. Celem jest też wzrost wskaźnika RONA (zwrot z aktywów netto) do 14% w roku 2027 oraz przekroczenie 17% w latach 2030+. Spółka zamierza utrzymać wskaźnik długu netto do EBITDA poniżej 2 oraz zwiększyć marżę brutto na sprzedaży produktów w roku 2027 do 25% oraz do 28% w latach 2030+.
W nowej strategii misja Amiki zakłada oferowanie trwałych i niezawodnych sprzętów AGD z najwyższej jakości obsługą w celu ułatwienia codziennego życia konsumentom, respektując lokalne tradycje i dziedzictwo silnych lokalnych marek (Amica, Fagor, Gram, Hansa, CDA). Wizją Grupy Amica jest z kolei stanie się najbardziej rekomendowaną marką sprzętu grzejnego na kluczowych rynkach w Europie. Spółka zamierza skupić się na sprzedaży w krajach europejskich, przy czym planowany rozwój sprzedaży na poszczególnych rynkach geograficznych ma być realizowany w oparciu o dedykowane konkretnym obszarom strategie sprzedażowo-marketingowe. Amica opracowała strategię produktową i doświadczeń pozakupowych, aby wyraźnie zyskać w oczach europejskich konsumentów, a jednocześnie zidentyfikowała czynniki produktowe, operacyjne i finansowe, dzięki którym zamierza stać się preferowanym partnerem B2B.
Spółka kładzie nacisk na szeroko rozumianą jakość, satysfakcję konsumentów i efektywność produkcji, zakładając zwiększanie wolumenów produkcyjnych w fabryce sprzętu grzejnego we Wronkach o około 65% wobec poziomu z jesieni 2024 roku. Filarem strategicznym są również kwestie związane z zagadnieniami HR i kultury organizacyjnej, w tym zaangażowania, wsparcia, przyciągania i rozwijania talentów.
Grupa Amica realizuje dodatkowo zaprezentowaną w grudniu 2022 roku strategię dla obszaru ESG „Action for Climate”, która wyznacza cele społeczne i zarządcze w perspektywie roku 2025 i 2030, a także środowiskowe do 2040 i 2050 roku. W styczniu 2024 roku Amica zwiększyła efektywność produkcji dzięki uruchomieniu instalacji kogeneracji (jednoczesna produkcja ciepła i energii elektrycznej). Natomiast zarejestrowana w kwietniu zeszłego roku spółka celowa Amica Energia w pierwszej kolejności skupia się na rozwijaniu instalacji fotowoltaicznych. W trakcie najbliższych dwóch lat zamierza pozyskać grunty w formie dzierżawy i uzyskać niezbędne decyzje administracyjne dla farmy fotowoltaicznej o mocy minimum 30MWp.
Grupa Amica to największy polski producent sprzętu gospodarstwa domowego z prawie 70-letnim doświadczeniem oraz jedna z najbardziej uznanych firm notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W swojej ofercie posiada pełną gamę urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się użytecznymi rozwiązaniami, najnowszą technologią i nowoczesnym designem.
Ponad 70% skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży produktów i towarów uzyskuje dzięki aktywności na rynkach zagranicznych – w strukturze sprzedaży Polska odpowiada za około 33% przychodów, Europa Zachodnia za ponad 40%, rynki wschodnie i Skandynawia łącznie za około 20%, a region południowy za około 5% łącznej sprzedaży. W roku 2024 przychody Grupy Amica miały wartość blisko 2,6 mld zł.
Amica jest laureatem wielu prestiżowych nagród, zarówno polskich, jak i międzynarodowych, m.in. Red Dot Design Award: Best of the Best. Wśród portfolio Grupy Amica znajdują się marki Amica (Europa Środkowa i Zachodnia), Hansa (Europa Wschodnia i Azja), Gram (Skandynawia), CDA (Wlk. Brytania) oraz Fagor (Hiszpania). Na całym świecie zatrudnia prawie 3 tysiące osób, dzięki którym dostarcza do klientów z blisko 70 rynków na świecie około 4 miliony urządzeń rocznie.