Hansa Central Asia to nowa spółka Grupy Amica, która będzie rozwijać obecność marki Hansa w całym regionie Azji Środkowej. Centralą dla azjatyckich operacji będzie Kazachstan, gdzie właśnie została zarejestrowana spółka. W 2022 roku firma uruchomi tam magazyn umożliwiający efektywniejsze zarządzanie łańcuchami dostaw oraz lepszą obsługę klientów. Grupa Amica planuje długofalowe inwestycje w tej części świata.
Dotychczas Grupa Amica zarządzała sprzedażą w regionie Azji Środkowej przez struktury w Rosji, a w ostatnich latach z centrali w Polsce. Teraz jednak miejscem operacji dla tego rynku będzie Kazachstan, w którym firma sprzedaje urządzenia AGD pod marką Hansa od ponad 15 lat. Podczas gdy w ostatnim roku największy rynek wschodni, czyli rosyjski, odnotował spowolnienie, to właśnie sprzedaż w Kazachstanie rosła, dając perspektywy na dalszą ekspansję.
– Azja Środkowa to szybko rozwijający się region świata, który nie jest jeszcze nasycony tak jak np. rynek europejski. Inwestycje tam traktujemy bardzo poważnie i długofalowo. Już dziś mamy silną pozycję w samym Kazachstanie, ale obok są takie kraje jak Uzbekistan liczący ponad 30 milionów mieszkańców, czy też trochę mniejsze Kirgistan, Turkmenistan, Tadżykistan i Mongolia. To rynki o dużym potencjale wzrostu, na których można stworzyć dobre warunki do prowadzenia biznesu – zauważa Jacek Rutkowski, prezes Grupy Amica.
Urządzenia pod marką Hansa cieszą się dużą rozpoznawalnością wśród kazachskich konsumentów. Firma jest liderem sprzedaży w segmencie kuchni wolnostojących i wiceliderem w kategorii zmywarek. Zajmuje też czwarte miejsce w sprzedaży piekarników do zabudowy.
– Funkcjonowanie na tym rynku to przede wszystkim duże wyzwanie logistyczne. Dlatego myśląc o dalszym rozwoju, planujemy jeszcze w pierwszym kwartale 2022 roku uruchomienie magazynu, który zwiększy dostępność naszych produktów i umożliwi nam sprawniejszą realizację sprzedaży nie tylko w samym Kazachstanie, ale też w krajach ościennych. Skorzystają na tym zarówno nasi klienci, jak i partnerzy biznesowi w całym łańcuchu dostaw – wyjaśnia Alina Jankowska-Brzóska, prezes spółki Amica Handel i Marketing, należącej do Grupy Amica.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, spółka w 2021 roku po raz pierwszy wprowadziła na rynek Azji Centralnej kuchnie wolnostojące o szerokości 90 cm z żeliwnym rusztem. Takie rozwiązanie wynika ze specyfiki sposobu życia i kultury spędzania czasu. Mieszkańcy Kazachstanu posiadają duże pomieszczenia kuchenne, a podstawą kuchni regionalnej są potrawy o długim czasie przygotowania, które spożywa się głównie w domach, w towarzystwie wielopokoleniowych rodzin.
Hansa to należąca do Grupy Amica marka z ponad 20-letnią tradycją. Jest dziś obecna na większości rynków Europy Wschodniej, części Europy Południowej, a także w Azji Centralnej.
Grupa Amica to największy polski producent sprzętu gospodarstwa domowego i jedna z najbardziej uznanych polskich firm notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W swojej ofercie posiada pełną gamę urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się użytecznością, jakością, wyglądem i innowacyjnością. Około 75% skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży produktów i towarów Grupa uzyskuje dzięki aktywności na około 70 rynkach zagranicznych. Amica jest laureatem wielu prestiżowych nagród, zarówno polskich, jak i międzynarodowych, m.in. Red Dot Design Award: Best of the Best. Wśród portfolio marek Grupy Amica znajdują się także zagraniczne marki Gram, Hansa, CDA oraz Fagor.